Den egna tiden, ensamheten, kan den vara positiv?

En sak som kan vara bra att göra när man är ensam är att meditera – om man tycker om det, eller har lust att prova. När man är ensam och isolerad finns en möjlighet att skapa mer närvaro tillsammans med sig själv. Meditation kan ge en känsla av kontakt i något större som också det kan kännas tröstande. För många troende är det just den kontakten som ger tröst. Jag är inte ensam, det finns en högre makt som ser mig, finns där, tar hand om mig.

Att vara i ett tillstånd av medvetet närvarande, eller att göra meditationer med inriktning mot ”Kärleksfull vänlighet” (”Loving Kindness”) och ”Compassion” meditationer är ett sätt att lugna vårt nervsystem. Det finns mängder av guidade meditationer att hitta på nätet. Leta tills du hittar någon person vars röst du tycker om att lyssna på. Det är inte alls samma sak som att vara i kontakt med dem vi verkligen känner oss trygga med men vi kan på sätt och vis starta en ny relation med någon som vi kan se på, lyssna på och som vi uppfattar som vänliga och varma. Idag är det många meditationslärare som ger gratis meditationer online och det finns många möjligheter att delta i grupper, webinars och andra events med människor som deltar över hela världen. Även det kan skapa en känsla av sammanhang, kontakt och gemenskap.

Kost, motion är också viktigt. Skapa rutiner för det, stig upp samma tid som om du skulle gått till jobbet, gör dig klar, gör iordning en plats som du jobbar på i hemmet kan vara bra – och sedan, ta pauser för en kopp kaffe, en promenad, lunch. Precis som om det skulle varit en vanlig arbetsdag utan isolering. Försök upprätthålla så mycket av normala och vardagliga rutiner som möjligt. Se gärna till att komma ut under dagen så att du får solljus. Var i och lyssna på naturen – också det lugnar och ger oss en känsla av kontakt och samhörighet.

Kanske kan detta var en tid då du sätter igång med något projekt du inte har haft tid med förut, lära dig ett instrument, skriva poesi, böcker – tapetsera om. Det kreativa och skapandet är också viktigt för vårt välbefinnande. Kanske kan detta vara ett tillfälle att engagera sig i något volontärarbete? Också det skapar välbefinnande. Det ger oss glädje och meningsfullhet när vi är generösa och bidrar till att förbättra världen.

Marianne Gustafsson är en erfaren par- och familjeterapeut och verksam i det egna företaget Livsverk. Hon är utbildad socionom, leg psykoterapeut, certifierad EFT-terapeut, handledare och lärare i psykoterapi.

www.livsverk.se

Ditt liv före – under – efter corona

Många känner sorg över livet vi hade och oro över livet som det ser ut nu. Men hur kan vi göra detta till en period i våra liv som leder till utveckling och ett bättre liv framöver? I filmen ger Marianne oss tankar om och frågeställningar om hur vi kan påverka vår situation här och nu men också vår framtid.