Jag funderar ofta på hur detta påverkar våra förmågor, relationer och vår hälsa både i det dagliga och långsiktigt. Sömn är en livsviktig parameter för våra funktioner och vår hållbarhet, faktiskt betydligt viktigare än väldigt många vet eller bryr sig om. Jag säger ingenting om det eftersom jag själv har varit där och förnekat och förträngt betydelsen, men om jag hade vetat hur betydelsefullt det är att sova gott och tillräckligt så hoppas jag att jag hade prioriterat annorlunda och gjort något åt mina problem.

Forskning visar att sömnmediciner är bra som kortsiktig lösning, men för att komma tillrätta med problematiken behövs oftast insikt, kunskap och livsstilsförändring med hjälp av KBT och något som kallas sömnrestriktion. Den bidrar jag med nu för tiden, både genom sömnskola, coachning och terapi beroende på var på skalan av sömnstörning den jag möter befinner sig.

Att gå från dålig sömn till bättre eller från sömnlös till sovande är lite som att få livet tillbaka. Det är i alla fall så mina klienter brukar beskriva effekterna när vi tillsammans tar tag i deras nattliga bekymmer och eftersom jag själv varit där kan jag bara intyga att det är så värt att bli sitt eget sömnproffs och ta makten över sömnen.

Fem tips för dig som vill ta de första stegen mot fokus på en god nattsömn:

  1. Inför hållbara rutiner
  2. Spendera dagligen 30 minuter i dagsljus
  3. Promenera och motionera
  4. Skapa tid för medveten återhämtning
  5. Gör något du blir glad av

Sov gott!
Lisa Carpevi

Sömnkonsult Lisa Carpevi är en beteendevetande pedagog, sömncoach och skribent med egen erfarenhet från otaliga sömnlösa nätter och att lära sig leva med diagnosen insomni. Hon arbetar förebyggande med föreläsningar om vikten att sova, kartlägger och mäter sömnproblematik, håller sömnskola för företag och individer samt behandlar och rehabiliterar klienter med hjälp av kognitiv beteendeterapi och sömnrestriktion. Allt för bättre hållbarhet, välmående och ett friskare Sverige.

www.lisacarpevi.se

I samband med webinarserien “Ta hand om coronatider” intervjuade vi Lisa som ger oss kunskaper och tips på hur vi kan göra för en god sömn. Och att det stora jobbet för att sova gott om natten, det gör vi dagtid. Vi fördjupar oss i 3 av hennes 15 sömntips. 4. Skapa tid för medveten återhämtning 7. Se över konsumtionen av kaffe och alkohol 15. Varva ner före sömngåenedet