Sommaren 2017 drämde jag rakt in i den hårda ”betongväggen”. Jag drabbades av utmattningsdepression. Jag hade kört på hårt utan att överhuvudtaget lyssna inåt. Höga stressnivåer utlöste inte bara en utmattning utan även depression och ångest. Hela kroppen var i obalans och jag mådde extremt dåligt. Jag tappade helt fotfästet eftersom min identitet alltid handlat om att göra, prestera, vara omtyckt för det jag gör och att vara duktig. Vem är man när man inte ens klarar läsa, hålla kvar en tanke, benen inte bär och det enda som lockade var att krypa ihop till en boll och försvinna?

Det var i krisen som jag mötte mig själv och insåg att jag måste ändra mig. Det är inte möjligt att vara hållbar i livet utan medvetenhet. Medvetenhet om vilka beteenden och vanor som är bra och vilka som är dåliga. Trots att det nästan är tre år sedan jag blev sjuk krävs det ett dagligt arbete med att hålla en balans, att vara medveten om vad jag orkar och vill göra. Ibland blir det en krock – jag orkar helt enkelt inte göra det jag vill göra, vilket leder till svåra beslut. Vad tar energi och vad ger energi? Vad måste jag prioritera? Hur ska jag må bra och vara hållbar? Inte bara idag utan även nästa vecka och nästa år.

För mig har daglig meditation, mindfulness och reflektion blivit ett måste för att inte dras med i det ohälsosamma och stressiga träsket som de flesta kämpar med. För något år sedan träffade jag på en modell som jag har stor hjälp av och vill skicka med till dig. Ett stöd i att skapa din personliga hållbarhet. Modellen kallas för The healthy mindplatter*, en modell för god hjärnhälsa.

Modellen menar att vi behöver få med sju olika områden i vår vardag för att kunna må och prestera bra. Med hjälp av modellen säkerställer jag tillräckligt med sovtid, tid för fysisk aktivitet, tid att fokusera på en sak i taget, tid för reflektion med fokus inåt på sensationer, tankar och känslor. Vidare behöver vi social tid där vi möter och har samvaro med andar IRL, tid för lek där vi gör något bara för att det är roligt och kravlöst och sist men inte minst ”bara vara tid”, tid där vi bara är, låter tankarna vandra fritt och skapar utrymme för hjärnan att vila.

Idag vet jag vem jag är och att jag är bra, utan att jag behöver prestera. Jag vet att jag lever hållbart och att ”bara vara tid” är nyttigt.

Jessica Schultz

* Modellen är framtagen av David Rock och Daniel J Siegel Läs mer

Om Jessica:

Jessica Schultz är beteendevetare med en lång erfarenhet av att arbeta med att utveckla chefer och organisationer. Hon har en bakgrund inom HR &ledarskap, hon utbildar chefer och arbetsgrupper inom arbetsmiljö & ledarskap där ett stor fokus ligger på att skapa lönsamma företag genom att förebygga stress och främja hållbarhet på individ, organisations och samhällsnivå.

Tillsammans med Bodil Stenqvist och Patrik Håll driver hon företaget Mood@Work som är en är en aktiv aktör i att bygga det nya friska och hållbara arbetslivet i Sverige.