En morgon för drygt fyra år sedan vaknade jag som vanligt efter några få timmars sömn på småtimmarna. Jag minns inte hur länge jag hade legat klarvaken just den natten, men som vanligt hade jag somnat in ganska snabbt på kvällen innan efter en fartfylld och fullspäckad dag. Framåt två-tre tiden brukade jag vakna till och på ingen tid alls gick tankarna ohejdat från 0 till 100 och jag blev pigg som om jag sovit färdigt för natten. Med tanke på att det var mitt i natten och familjen sussade sött låg jag kvar och vände och vred, ägnade timmar åt att planera framtid och ibland hände det att jag tog till min telefon som sysselsättning tills tröttheten knackade på igen. Då föll jag snabbt till djupsömn och när klockan ringde någon timme senare var jag inte alls sugen på att vakna till liv.

Så där höll det på, år efter år, och jag försökte förtränga och förneka att jag faktiskt hade ett problem att hantera och ta tag i. Tills den där morgonen för 2016 då jag vaknade och hade slutat fungera. Det kändes som om någon satt en kniv genom mitt bröst, benen bar mig inte och hjärnan verkade helt ha checkat ut eftersom minnet inte längre ville samarbeta och humöret hade dalat. Jag hade drabbats av det som läkaren valde att kalla sömnutmattning och som så småningom ledde till diagnosen insomni (sömnlöshet). Det var förskräckligt obehagligt och utmattningen tog tid att acceptera och bli frisk ifrån. Insomnin hade jag låtit gå så långt att den blivit kronisk och är någonting jag fått lära mig att leva med och hålla koll på i mitt vardagliga liv.

I jakten på sömnen lärde jag mig massor, både att förstå varför det är så viktigt och vad som händer när vi sover men också vad vi kan göra och vilka verktyg vi kan använda för att förebygga sömnsvårigheter och hur vi kan hantera dem när vi drabbas. För drabbas gör de flesta av oss, från och till. Statistiken visar att två av tre svenskar har svårt att sova ibland och att så många som var tionde person lider av sömnlöshet. Den är kronisk för alla, men ändå är det anmärkningsvärt att 10% av oss har svårt att somna, ligger vakna på natten eller vaknar alldeles för tidigt på morgonen.

Efter att först ha krishanterat med sömnläkemedel och sedan blivit hjälpt att sova med kognitiv beteendeterapi (KBT) inriktad mot sömn, medicinsk yoga och avslappningsträning och hittat diverse hjälpverktyg som förbättrar sömnen har jag själv valt att utbilda mig för att kunna hjälpa andra i samma situation.

Om jag sover bra nu för tiden? Mestadels, men jag väljer att leva som jag lär och prioriterar min sömn för att må bra och sova bra. Sömnen är min dagliga värdemätare på stressnivå och hälsa och jag har skapat rutiner för att stanna upp och stämma av med mig själv för hålla balansen mellan stress, medveten återhämtning, kost, motion och sömn

Lisa Carpevi

Sömnkonsult Lisa Carpevi är en beteendevetande pedagog, sömncoach och skribent med egen erfarenhet från otaliga sömnlösa nätter och att lära sig leva med diagnosen insomni. Hon arbetar förebyggande med föreläsningar om vikten att sova, kartlägger och mäter sömnproblematik, håller sömnskola för företag och individer samt behandlar och rehabiliterar klienter med hjälp av kognitiv beteendeterapi och sömnrestriktion. Allt för bättre hållbarhet, välmående och ett friskare Sverige.

www.lisacarpevi.se